İHH İnsani Yardım Vakfı
  • Ne yapıyoruz
  • Ne yapabilirsiniz
  • Oturum aç
Gana'dan selam ve dua getirdik
15 Mayıs 2007 İstanbuldan başlayan yolculuğumuz, aktarma yaptığımız Dubaide 9 saatlik bekleme ile birlikte 16 Mayıs 2007 saat 16:00 sularında Gananın başkenti Accra’da bitti.
Gana 18.09.2010

15 Mayıs 2007 saat 19:35’te İstanbul’dan başlayan yolculuğumuz, aktarma yaptığımız Dubai’de 9 saatlik bekleme ile birlikte 16 Mayıs 2007 saat 16:00 sularında Gana’nın başkenti Accra’da bitti. Havaalanında bizleri, Afrika Katarakt Projemizin Gana ayağını beraber yürüteceğimiz Africa Muslim Agency (AMA) Gana Ofisi Başkanı Ayman Barakat ve diğer vakıf yetkilileri içtenlikle karşıladı. Uzun bir yolculuktan sonra ancak otelimize gelebildik.

AMA 24 saat görev başında

Eşyalarımızı yerleştirdikten sonra ilk işimiz ülkedeki ameliyatlarla ilgili bir toplantı yapmak oldu. Bunun için bahçe içinde üç katlı bir bina olan AMA merkezine hareket ettik. AMA’nın Gana’da toplam üç merkezi bulunuyor. Bunlar; Accra’daki Mercy Center, Kumasi’deki Abdullah el Uveysi ve Tamali’deki Ebu Bekir Sıddık merkezleri. Bütün merkezlerde sağlık ocağı bulunuyor ve buralardan fakirlere parasız, durumu daha iyi olanlara ise cüzi bir ücret karşılığında diş hekimliği, kadın doğum ve genel sağlık hizmetleri veriliyor. Ayrıca yine kurum bünyesinde ihdas edilen eczaneden ilaçlar hastalara maliyetine veriliyor. AMA’nın 24 adet gezici sağlık karavanı farklı alanlardaki sağlık hizmetlerini de görmekte. HIV hastalıkları, sıtma ve hijyen konularında bu açlar 24 saat görev başında.

AMA yetim ve eğitim çalışmaları da yürütmekte. Halihazırda 4.000 öğrenci farklı imkanlardan faydalanmakta. Yaklaşık 850 tane yetim de AMA'nın ilgili hizmetlerinden faydalanmakta. AMA’nın Volta bölgesinde iki merkez açma çalışmaları da devam etmekte. Ayrıca susuz bölgelere su kuyusu açmak, Ramazan ayında iftar çadırları kurup halka iftar vermek ve çadırlara gelemeyenler için de gezici yemekhanelerle evlere yemek götürmek diğer hizmet kalemlerinden.

Ümitlerimiz artıyor

Gana’daki ameliyatlarımızın öngörülenden biraz geç başlaması bizlere ülkedeki diğer kardeş kuruluşumuz olan Gana Muslim Academy (GMA)’yi ziyaret etme imkanı verdi. Bunun için başkent Acra’ya doğru hareket ettik. Bizleri başkentte GMA Başkan Yardımcısı Yakup Bey karşıladı. Genel Sekreter Muniru Bey ve mali işlerden sorumlu İsa Bey ile GMA’nın 2007 projeleri hakkında konuştuk. Detaylı bir şekilde, hazırladıkları projeler bizleri ziyadesiyle memnun etti. Bölgede ciddi sorunlar olduğu muhakkak. Fakat sorunların üstesinden gelmek için böyle ciddi gayretlerin olduğunu görmek de Afrika’ya yönelik ümitlerimizi artırıyor ve bizlere ayrıca doping oluyor.

Yetim çocuklarımızla güzel buluşma

Ertesi gün, yetim projemiz kapsamında destek sunduğumuz 20 yetimimizi 20 güzel yavrumuzu görmek üzere Islamic Counsil’in yolunu tutuyoruz. Başkan Şeyh Mustafa İbrahim bizleri karşılayarak yetim çocuklarımızla ilgili ayrıntılı malumat sunuyor. Her türlü masraflarını karşıladığımız 20 yetimden 16’sını görme ve aileleri ve kendileri hakkında bilgi alma, derslerini, sağlık durumlarını müzakere etme imkanımız oldu. Yetimlerimiz Allaha çok şükür sağlıklılar, giyim kuşamları güzel ve ders durumları da çok iyi. Çok küçük olanların dışında hepsi Kuran okumayı öğrenmişler hatta bazılarının Kuran’dan okudukları sureleri dinliyor ve duygulanıyoruz. Yetimlerle vedalaşarak Gana müftüsü Şeyh Nuruosmani’yi ziyaret ediyoruz. Müftü misyoner çalışmalardan ve inşa edilen devasa kiliselerden bahsediyor. Kendisi de yetim çocuklarla ilgili çalışmalar yaptığından hatırı sayılır bir bağış yaparak oradan ayrılarak cuma namazını kılmak üzere Accra Merkez Camii’ne gittik. Fakat camide namaz kılmak için yer kalmadığından namazımızı toprak üzerinde eda ettik. Bu cami, Accra’nın en büyük camisi olmasına karşın maalesef bakımsız ve oldukça eksiği var.

Cumartesi günü saat 9:00 civarında Ayman Barakat gelerek bizi havaalanına götürdü. 1,5 saatlik bir yolculuktan sonra Tamale’ye ulaştık. Bizi, AMA’nın Tamale’deki merkezi olan Ebubekir Sıddık Merkezi’nin müdürü Dr. Mustafa İbrahim karşıladı. Merkezde halihazırda 113 yetim kalıyor. Bu yetimler için Kuveytli kuruluşlar destek sağlıyorlarmış. Buna rağmen maddi sıkıntıların devam ettiğinden bahsediyorlar.

Dr. Mustafa’nın evinde kısa bir namaz ve yemek molası verdikten sonra katarakt ameliyatlarımızın yapılacağı kuzeydeki Wa kentine doğru yola çıktık. Yol dediysem bizim bildiğimiz manada bir yol gelmesin aklınıza. Gana’daki milli parklardan biri olan orman içinde yaklaşık altı saat süren bir yolculuktan sonra ancak akşam saat 22:00 sıralarında Wa kentine varabildik.

Katarakt ameliyatlarımız başlıyor

Zaman kaybetmeksizin katarakt ameliyatlarımızı yapacak olan Pakistanlı doktorlarımızın kaldığı merkeze gittik. Pakistanlı doktorlarımız ertesi gün başlayacak olan ameliyatlarımız için oldukça sabırsız gibiler. 18 kişilik sağlık ekibimiz ve onların koordinatörü olan Halil beylerle görüşmemizi tamamlıyor ve biz de yarın başlayacak ameliyatlarımız için heyecanla sabahı beklemeye başlıyoruz.

Karanlıktan aydınlığa

Ertesi sabah 7:30’da ameliyatlara başladık. İlk gün 100 ameliyat, ikinci gün ise 60 ameliyatla birlikte 1.500 kişinin göz muayenesi yapıldı. Hastalara ihtiyaçlarına göre ilaç veya gözlük verdik. İnsanların heyecan ve mutlulukları asla anlatılamaz. Yıllar yılı karanlık içerisinde hemen tüm hareketleri kısıtlanan bu insanların kısa bir ameliyat neticesinde yeniden görme yetilerine kavuşacak olmaları ziyadesiyle bir sevinç ve gurur kaynağı.

Ameliyatlar gerçekleşirken biz de ameliyathanede ve anestezi bölümünde çekimler yaptık. Doktorlarımız gerçekten işlerinin ehli. Ameliyatlarımızın her biri 15 dakikadan fazla sürmüyor. Ameliyat olanların yaş ortalaması çok yüksek olmasına rağmen bazen küçük hastalarımız da oluyor. Onların ve ailelerinin ameliyatları bekleyişi ise bariz bir şekilde diğerlerinden ayrılıyor.

Doktorlarımız harika

Hastalarımız önce genel bir tansiyon kontrolünden ve diğer rutin sağlık kontrollerden geçirildikten sonra anestezi bölümüne geliyorlar. Burada hastalara, yaklaşık iki saat süren bir lokal anestezi uygulanıyor. Hastanenin diğer ameliyathanelerinde maalesef hemen hiçbir hijyen koşulu olmamasına rağmen katarakt ameliyatlarımızın yapıldığı bölümde müthiş bir temizlik söz konusu. Doktorlarımız ve diğer sağlık ekibimizin özverili çalışmalarıyla sterilizasyonu çok güzel bir biçimde sağlıyoruz. Al-Basar International Foundation’a bağlı olarak çalışan doktorlarımız, yaklaşık 15 yıldan beri Afrika ve Asya’da göz  ameliyatları yaptıklarından konunun hemen tüm detaylarına hakimler.

281 göz ışıkla buluşuyor

281 göz ameliyatı ve 5.000’in üzerinde göz muayenesi ve ilaç tedavisi yapıldıktan sonra görevimizi tamamlayarak Wa şehrinden Tamali’ye doğru yola çıkıyoruz. Gönlümüz rahat çünkü insanların mutlulukları ve yeniden hayata tutunuşlarının en yakın şahitleri olduk. Tachiman şehri üzerinden Tamali’ye dokuz saatlik bir yolculuktan sonra ulaştık. Oradan uçakla başkent Accra’ya gelerek AMA’nın Accra’daki yetimhanesini ziyaret edip yetimlerin bizim için hazırladıkları programa katıldık. Böylece Gana’daki son günümüzü tamamlamayarak gözlerimiz arkada ülkemizin yolunu tuttuk.

Gana’dan ne ile mi geldik? Katarakt ameliyatlarını yaptığımız, muayenelerini yaparak çeşitli ilaçlar dağıttığımız kardeşlerimizin gözlerini açtıran Türkiyeli kardeşlerine anlatmaya asla muktedir olamayacağımız sevgileri, selamları ve duaları ile.

İlgili haberler
Tümünü gör
Özgürlük Filosu için başvurular devam ediyor
İHH İnsani Yardım Vakfı ve çok sayıda uluslararası sivil toplum kuruluşunun organize ettiği Özgürlük Filosu, Gazze için yola çıkmaya hazırlanıyor. Filoya katılım için başvuru süreci devam ediyor.
04.04.2024
Suriye’deki 60 bin kişiye iftar
İHH İnsani Yardım Vakfı, iç savaşın devam ettiği Suriye’de Ramazan ayının ilk 20 gününde 60 bin kişiye iftar verdi.
03.04.2024
Gemiler hazır, Özgürlük Filosu Gazze'ye doğru yola çıkıyor!
İHH Genel Başkanı Bülent Yıldırım, Uluslararası Özgürlük Filosu için satın alımı yapılan iki gemide incelemelerde bulundu. Yıldırım burada yaptığı açıklamada, “Bu yük gemisi 5 bin 500 ton kapasiteli, adı Anadolu. Ülkemizin yardımlarını ve merhametini yüklenerek Gazze’ye ulaştıracak. Diğer gemimizin adı, Vicdan. Bu gemi de dünyadaki vicdan sahibi aktivistleri alacak ve dünya vicdanını Gazze sahillerine ulaştıracak” dedi.